Suka dgn Eclair Puff

Ade ape dgn eclair puff??hehehe rasa dia sama mcm creampuff
cuma atas tu di salut coklat...nk dijadikan cerita hari tu en.abi aku
ade citer psl kwn tmpt keje dia jual kuih..kisah ni dlm seminggu
yang lepas.....

papa: ma td kat tmpt keje pa ade kwn pa jual kuit..sedap ma...
mama: kuih ape tu pa?
papa: alaaa xtahu la ape name kuih tu..tp mmg sedap..xpnh jumpa
         kat tmpt kita ni
mama: kuih ape tu pa??(smbil berfkr ape kuih yg xde kat tmpt kta)
          sedap sgt ke pa?mcm mane rupa dia??
papa: mmg sedap ma,,dlm kuih tu ade mcm krim...ats dia letak
       coklat cair.. cuba ma cari kat internet esk..mesti ade.. 
mama: ok esk ma try search............

Keesokan harinyer aku pun search la internet...cari punye cari..
akhirnyer jumpa jgk...oooo eclair puff rupanyer..disebabkn en.abi
suka sgt dgn kuih ni...excited la aku pun nk buat..hahaha nk jgk
buat..adoii aptb la..hehehe.sebab bahan senang...kebanyaknnyer
bahan smua da ade kat rumah...ptg blk keje gak aku da start
grrrrrrkkgrrrkkk(bunyi mesin) kat dapur.....akhirnyer siap....

smbil nk msukkn inti dlm eclairs puff tu,,smbil tu jgk hinggap
dlm mulut aku ni..hahaha..mmg sedap la...Aqeef smpai 2
dia mkn sorg..tp Aqeef punye xde inti..kosong jer...
Time aku wat eclair puff ni en.abi keje mlm..jadi dia
xtahu yg aku wat eclairs puff ni...surpriseeee!!!!

Pagi tu en.abi blk..dia tgk dlm peti ais ade kuih
kesukaan dia ni...dia tanyer aku 'ma wat kuih ape kat bwh tu??'
aku wat wat xtahu je...kuih ape ek?...pastu dia gelakgelak jer..
turun bawah terus dia mkn kuih tu.....terharunyer aku....
dia suka kuih tu...nk hbs jgk la dia mkn...

ni la kuih yg aku ckpkn tu......






*nmpak mcm besar kan..tp besar dia sbnr ade la jarijari tgn kta ni...
sekali ngap je hbs..hehehe.....


Kredit: Fiza Nordin
By : Laiciberry

Bahan2
>125g tepung naik sendiri
>250g air
>100g marjerin
>1sb gula
>3 biji telur - gred A/B

Cara2
> Dalam periuk, campurkan air, marjerin dan gula. Didihkan sehingga marjerin cair.
> Masukkan tepung dan kacau hingga tepung kelihatan kering. Padamkan api. Biarkan seketika - 3 minit.
> Dengan menggunakan mixer, sebatikan telur bersama adunan tepung yg telah dimasak tadi. 
> Setelah sebati, masukkan ke dalam piping beg. Gunakan nozle berbentuk bintang. 
> Panaskan oven 200c (bergantung pada kapasiti oven masing2). Sediakan loyang yang dilengser dgn marjerin. Tak perlu dilapik kertas. 
> Paipkan adunan tepung ke atas loyang berbentuk memanjang. Bakar +-20 minit atau sehingga adunan bertukar coklat tua. Sejukkan sebelum dimasukkan kastad ke dalamnya.


Bahan2
>2 cawan susu segar
>2 sdb tepung gandum
>2 sdb tepung jagung
>6 sdb gula
>1 biji telur
>1 sdb marjerin

Cara2
> Campurkan semua bahan dalam 1 periuk dan masak di atas api perlahan hingga adunan menjadi pekat. Tutup api dan biarkan sehingga benar2 sejuk sebelum digunakan.